अपराध और उत्तर-प्रदेश

अपराध और उत्तरप्रदेश का हमेशा से चोलीदामन का साथ रहा है. उत्तर प्रदेश हमेशा से ही अपराधियों का गढ़ माना जाता रहा है. सदियों से बहुत से ऐसे माफ़ियाडॉन उत्तर प्रदेश में पैदा हुए और उन्होंने अपना जाल पूरे हिंदुस्तान और विदेशों में भी फैला दिया। अगर हम Internet पर “Mafia in UP” search करेंगे तो एक लम्बी लिस्ट आ जाती है. विकिपीडिया ने इन सभी के लिए अलग से एकएक पेज बना रखा है क्यों की इनकी लिस्ट ज्यादा लम्बी है और इनके कारनामें उससे भी ज्यादा.

अब सवाल ये है की लोग इतना influenced क्यों होते हैं.

हम सबकी एक सामान्य आदत होती है की नामऔर दामसबको चाहिए होता है. चाहे वो कोई भी हो, सबकी यही ख्वाहिश होती है की उसका ज्यादा से ज्यादा नाम हो, रुतबा बना रहे, चार लोगों में जब भी बात हो तो उसका नाम इज़्ज़त (यहाँ पर डर पैदा करके जो नाम कमाया जाता है उसको इज़्ज़त कहा गया है) से लिया जाये और इन सभी के साथ एक शानशौकत वाली जिंदगी जीने के लिए अथाह पैसा भी होना चाहिए।

माफियाडॉन बनने के पीछे भी सबकी अपनी अलगअलग कहानी होती है. कुछ बताते हैं की हमारे साथ गलत हुआ था, इसलिए मैं इस रास्ते पर आया. अब वो चाहे किसी व्यक्तिविशेष ने किया हो या समाज ने या फिर प्रशासन ने.

लेकिन सत्यता ये है की आप चाहे किसी भी परिस्थिति में इस रास्ते को अख्तियार किये हों लेकिन जाता ये रास्ता हमेशा गर्त की तरफ ही है.

लोगों को जल्दी से जल्दी "नाम और दाम" दोनों कमाना होता है

जो आदमी बदले की भावना से इस रास्ते पर जाते हैं उनको अगर हम छोड़ दे क्योंकि ये एक अलग topic है उस पर हम बाद में आएंगे, तो बाकि लोग नाम और दाम कमाने के लिए शार्टकट पर जाना पसंद करते हैं क्यों की वो अगर सही रास्ते पर जायेगे तो उसमे मेहनत है, समय भी लगेगा। उदाहरण के लिए अगर हमको नाम और दाम दोनों कमाना है तो हम डॉक्टर और वैज्ञानिक बन कर भी दोनों कमा सकते हैं और समाज का और देश का भला भी होगा लेकिन इसमें समय लगेगा अब जिसको रातोंरात अमीर बनना हो वो इतना इंतज़ार नहीं कर सकता। इसलिए वो बुरा रास्ता चुनता है जो उसको name और fame दोनों जल्दी दिला सकता है, उस समय वो सोचता है की बहुत सही रास्ता है मैं इसमें सफल हो जाऊंगा लेकिन आज तक कोई सफल नहीं हो पाया है इतिहास उठा के देख लो चाहे जितना बड़ा माफियाडॉन हो. अंत बहुत बुरा हुआ है. अगर वो जिन्दा भी है तो या तो जेल में है या फिर दूर कही जाके किसी बिल में छुप के बैठा है और ये ऐसा रास्ता है जिसमे वो अपने माँबाप, भाई, बहन, बीवी किसी पर विश्वास नहीं कर सकता है.

अपराधी बनने की शुरुआत

बात करते हैं शुरुआत की, जब कोई नयानया इस रास्ते पर आता है तो उसको किसी सफेदपोश चेहरे के सहारे जरुरत होती है, वो क्या सोचता है की ये मुझको बचाएगा, कोर्टकचहरी, पुलिस के चक्कर में जाने से रोक देगा और सफेदपोश क्या सोचता है की ऐसे बहुत से काम हैं जो मैं सीधे तरीके से नहीं कर पाउँगा तो उसमे ये मेरे काम आएगा। अब आप देखिये ये जो गठजोड़ होता है ये पूरी तरह से स्वार्थ से बँधा हुआ है. दोनों आदमी एक दूसरे के पास अपना फायदा देख कर आये है. और इन दोनों को ये पता होता है की कानून के हाथ इन दोनों से बहुत ऊपर हैं लेकिन ये जानबूझ के उसको नजरअंदाज करते हैं.

जो दुनिया के सामने नहीं है वो कुछ भी कर सकता है जब तक वो छुप सकता है लेकिन जो सफेदपोश है वो तब तक ही उसकी मदद करेगा जब तक उसके ऊपर कोई आँच ना आये, जिस दिन उसके ऊपर कोई आँच आने वाली होती है या उसके इस दोस्ती के कारण उसके राजनैतिक जीवन में कुछ असर होने वाला होता है उस दिन वही उसके काल का कारण बन जाता है.

फिल्मों में villain को ज्यादा बढ़ा-चढ़ा कर दिखाना

crime

हमारे बॉलीवुड की पिक्चरें भी कम प्रभावित नहीं करती किसी को इस गलत रास्ते पर जाने के लिए, खलनायक को इतना प्रभावशाली दिखाया जाता है की बस भगवान की शक्तियों से लड़ना बाकी है इसका, धरती पर तो सब इससे परास्त हो चुके हैं.

और जीवन जीने का तरीका, उतनी सुविधाएँ तो शायद स्वर्ग में भी न मिलें जितना हमारी फिल्मों के villains को मुहैया कराई जाती हैं।

इसी चकाचौंध को देख कर भी लोग इस अँधेरे रास्ते की तरफ चले जाते हैं जो आगे कहाँ जाता है सबको पता है.

धीरेधीरे सब कुछ बदल रहा है, आज के 20-30 साल पहले लोग थोड़ा बहुत निकल जाते थे आगे लेकिन अब वो पुराना जमाना नहीं रहा, टेक्नोलॉजी एडवांस हो गयी, लोग एडवांस हो गए, प्रशासन भी advanced टेक्नोलॉजी अपने प्रयोग में लाने लगा. जनता भी जागरूक हो गयी है और बदलती सरकारें काफी असरदार रही हैं माफियाराज को ख़त्म करने में चाहे वो उत्तर प्रदेश हो या फिर पूरा भारत।

कुछ लोगों में सत्ता में काबिज़ होने की भी सनक होती है जो उनको जल्दी प्रसिद्धि पाने के लिए गलत रास्ते पर ले जाती है.

"अगर एक बार गंदे में पैर पड़ जाये फिर आदमी आगे बचा के नहीं चलता, ये सोचता है की अब तो गन्दा हो ही गया है" लेकिन जहाँ तक गए हो वही से लौट आओ वही सबसे बेहतर उपाय है.

पवित्र ग्रंथ गीतामें कहा गया है कि जो मनुष्य किसी मानव, समाज, जीवों आदि के काम ना आये, उनकी सहायता ना करे सिर्फ अपने लिए जिए वो मनुष्य नहीं पशु है, उसका जीवन पशु समान है. तो ऐसे आपराधिकआचरण वाले व्यक्ति अपने जीवन में किसी का भला नहीं कर सकते न खुद का ना ही अपने किसी सगेसम्बन्धी, मित्र या समाज का. और जो भी इनसे जुड़ा रहेगा वो परेशान ही रहेगा इनके जीवित रहने पर भी और इनके बाद भी.

आज के समय में दाऊद इब्राहिम से बड़ा माफिया कोई नहीं हुआ हिंदुस्तान के इतिहास में लेकिन आज उसका वर्तमान देख लो, हो सकता है की उसके पास बहुत पैसा हो लेकिन क्या वो इस धरती पर एक आज़ाद जिंदगी जी सकता है, round the clock उसको अपनी मौत का डर सताता होगा। अपने माँबाप, भाईबहन या किसी भी खास को क्या जिंदगी दिया होगा उसने। पूरी जिंदगी अपनी जिंदगी को बचाने में निकाल रहा है. अपने बीवी के हाथ के बने खाने को भी पहले test करवाता होगा खाने से पहले, क्या फायदा हुआ मानव जाति में जन्म लेने का जब धरती का सुख ही नहीं भोग पाया।

उत्तर प्रदेश के माफिया लिस्ट में श्री प्रकाश शुक्ल का भी नाम बहुत उछला था 1996-1998 के दौरान,

 

श्री प्रकाश शुक्ल को भी अच्छा खाने, पहनने और नाम कमाने का बहुत शौक था. काफी कम समय में उसने अंडरवर्ल्ड में अच्छा नाम भी बना लिया था की उसके एक फ़ोन से कोई भी हो थरथर कांपने लगता था लेकिन उसका हश्र क्या हुआ सबको पता है, अपने आखिरी समय में STF के अधिकारियों के पैर पकड़ अपने जान की दुहाई मांग रहा था.

आज का युवा गुंडेबदमाशों को अपना आदर्श मानता है और उनके आका भी इनसे खुश रहते हैं क्यों की जयकारा लगाने वाले भी यही होते हैं और अपना जयकारा लगवाना किसे अच्छा नहीं लगता। लेकिन उनको ये बात समझना चाहिए की बीरबल कभी राजा नहीं बन पाया था इतना बुद्धिमान होने के बावजूद और लक्ष्मण जी बहुत बड़े योद्धा थे, रामरावण युद्ध उनके बिना संभव नहीं हो पाता लेकिन उनकी पूजा नहीं होती कहीं, कहने का मतलब है की अपने दम पर कुछ अच्छा करो की जिससे खुद का और कुल का नाम ऊँचा हो, वरना फलाने के साथ रहते हैंइससे ज्यादा पहचान नहीं बन पायेगी कभी.

किसी भी आपराधिक प्रवृत्ति वाले व्यक्ति का कोई सगा नहीं होता है,

न जाति, न धर्म और ना ही वो अपने समाज का कभी भला कर सकता है. अंत में यही कहना चाहता हूँ की किसी भी माफिया डॉन से प्रभावित होने से पहले और उनके जैसा बनने से पहले दाऊदइब्राहिम, अबूसलेम, मुन्ना बजरंगी, श्री प्रकाश शुक्ल, विकास दुबे या और भी बहुत लिस्ट लम्बी है उनका हश्र देख लो.

फिल्मों से प्रभावित होकर कोई कदम ना उठाओ वहां उनको पैसे मिलते हैं यहाँ आपको उसकी कीमत जान देकर और अपने परिवार को खो कर या बर्बाद करके चुकानी पड़ती है.

दुनिया बहुत खूबसूरत है, धरती पर जन्म लिया है तो मानव जीवन का आनंद एक संभ्रांत व्यक्ति बन कर लो. कुछ नहीं रखा है इन सब में सिवाय खोने के.

अब बात करते हैं बदले के भावना से गलत रास्ता चुनने के बारें में. असल में कुछ ऐसे भी वाक़्यात भी हुए हैं जिससे कुछ लोगों में न्यायपालिका के ऊपर से विश्वास उठ गया है या कम हो गया है और ये भी एक कटु सत्य है की न्यायपालिका द्वारा न्याय मिलने में आदमी की जिंदगियां भी निकल जाती है इसलिए लोग जोश में आकर खुद ही न्याय करने लग जाते हैं

न्यायपालिका पर भरोसा रखना चाहिए

लेकिन ये पूरी तरह से गलत है और क़ानूनन अपराध की श्रेणी में आता है. और जैसा की मैंने पहले बताया की जब एक बार आदमी गलत काम कर देता है फिर करता ही रहता है, अगर जोशआवेग में आकर कुछ गलत हो भी गया गया है तो उसको सुधारना चाहिए और प्रायश्चित करने का प्राविधान भी है भारतीय संविधान में. कुछ क्षणिक सुख के लिए अपने जीवन को बर्बाद कर लेते हैं, लोगों को चाहिए की कानून व्यवस्था और भारतीय संविधान पर भरोसा रखे देर से ही सही लेकिन न्याय मिलेगा। हमारा आज भी न्यायपालिका पर विश्वास है कभी किसी से कुछ प्रॉब्लम होता है तो उसको यही धमकी देते हैं की तुमको हम कोर्ट में देख लेंगे।

किसी को भी अपराधी बनाने में उसका परिवेश, समाज, परिवार और उसका मानसिक व्यव्हार ख़ासा योगदान देते हैं.

हम सबको यह प्रण लेना चाहिए की अपने उत्तरप्रदेश को एक उत्तमप्रदेश बनाने में मदद करें और भयमुक्त, अपराधमुक्त समाज की स्थापना करें। जिससे हमारा कल और परिवार दोनों सुरक्षित रह सके.

Thank You so much!!! Keep Visiting

By Anurag

154 thought on “अपराध और उत्तर-प्रदेश”
  1. भाई बहुत जबरदस्त लिखा
    इतना धाँसू ज्ञान पाता कैसे है भाई original facts के साथ धन्य है तेरा ज्ञान ऐसे ही बाँट दिया करो हम सब में।
    आपका कल्याण हो

  2. This is one of the best dialogue I have ever read Anurag ji . Thank you very much for such a scholarly one.

  3. We are a bunch of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
    Your web site offered us with valuable info
    to work on. You have performed a formidable job and our whole neighborhood might be thankful to you.

    Feel free to visit my web site Ketoxin Review

  4. Thank you a bunch for sharing this with all people you actually understand what you’re
    talking about! Bookmarked. Please additionally visit my site =).
    We will have a link alternate agreement between us!

    My web page; Hier

  5. Thank you for your site post. Thomas and I have been saving for just a new
    guide on this issue and your short article has made people like us to save
    money. Your opinions really resolved all our concerns. In fact, a lot more than what we had recognized just before we
    stumbled on your great blog. We no longer nurture doubts
    including a troubled mind because you have attended
    to our needs right here. Thanks

    Also visit my webpage [ПЕРЕЙТИ]

  6. Hey there outstanding website! Does running a blog similar
    to this require Build Muscle Without A Gym lot of
    work? I have absolutely no understanding of coding however I had been hoping to start my own blog
    soon. Anyways, if you have any recommendations or tips for new blog owners please share.
    I know this is off subject but I simply had to ask. Thank you!

  7. First of all I would like to say fantastic blog! I had a quick question which I’d like to ask Click here if you are not redirected… you
    don’t mind. I was curious to find out how you center yourself and clear
    your mind before writing. I’ve had trouble
    clearing my mind in getting my thoughts out. I truly
    do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are usually wasted just trying to figure
    out how to begin. Any ideas or hints? Cheers!

  8. hello there and thank you for your info ? I?ve certainly picked up something
    new from right here. I did however expertise some technical issues using this web
    site, since I experienced to reload the website lots of times previous to I could get it to load properly.

    I had been wondering if your hosting is OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will sometimes affect your placement in google and can damage your high
    quality score if advertising and marketing with Adwords.
    Well I am adding this RSS to my e-mail and can look
    out for a lot more of your respective fascinating content.
    Ensure that you update this again very soon..

    Review my web site Quick Results Keto

  9. Undeniably imagine that that you stated. Your favorite justification appeared
    to be on the net the simplest thing to take into accout
    of. I say to you, I definitely get irked while other people think about
    issues that they just don’t recognize about.
    You controlled to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side effect , other people can take a signal.

    Will likely be back to get more. Thanks

    Feel free to visit my site; คลิกที่นี่หากไม่ต้องการรอ

  10. Thanks a lot for giving everyone an extraordinarily pleasant possiblity to read critical reviews from this site.
    It is usually so sweet and as well , jam-packed with amusement for me and my office
    friends to search your site at a minimum thrice a week to read through the
    newest guides you have. Not to mention, I’m just at all times happy concerning the very
    good inspiring ideas you give. Some 1 tips on this page are undeniably the most effective we
    have had.

    Have a look at my blog :: Air Conditioners – Be Cool

  11. We wish to thank you again for the stunning ideas you offered Jeremy when preparing her post-graduate research plus,
    most importantly, pertaining to providing many of the ideas in one blog post.
    Provided we had known of your website a year ago, we will have
    been kept from the pointless measures we were employing.
    Thank you very much.

    Take a look at my blog post: http://anzvoice.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=2228235

  12. Its like you learn my thoughts! You seem to understand a
    lot approximately this, such as you wrote the guide in it
    or something. I think that you just could do with some % to force the message home a little bit,
    but other than that, that is fantastic blog. A great
    read. I’ll certainly be back.

    Look into my web-site http://oladapo.phpfox.us/blog/842438/how-to-clean-up-your-allergies-with-2-easy-home-tips/

  13. hi!,I love your writing very a lot! percentage we communicate extra approximately your article on AOL?
    I require an expert in this area to solve my problem.
    May be that is you! Having a look ahead to peer you.

    Look into my website :: Back

  14. Simply want to say your article is as astonishing. The clarity in your post is simply great and i could assume you’re an expert on this subject.

    Well with your permission allow me to grab your RSS feed to keep updated
    with forthcoming post. Thanks a million and please continue the gratifying work.

    Stop by my webpage – https://mixwellworld.com/vitamins-and-foods-can-naturally-increase-penis-size/

  15. With havin so much content and articles do you ever run into any issues of
    plagorism or copyright infringement? My site has a
    lot of unique content I’ve either authored myself or outsourced but
    it appears a lot of it is popping it up all over the internet without my agreement.
    Do you know any ways to help reduce content from being ripped
    off? I’d really appreciate it.

    my website :: http://legride.com.kelp.arvixe.com/UserProfile/tabid/61/userId/5204784/Default.aspx

  16. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was wondering what all is
    required to get set up? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very internet smart so I’m not 100%
    certain. Any recommendations or advice would be greatly appreciated.
    Many thanks

    Look into my web-site; Go visit https://goappreciation.com/groups/the-reason-why-male-enhancement-reviews-are-essential/

  17. I have been browsing on-line greater than three hours these days, but I by
    no means found any interesting article like yours. It’s pretty
    value enough for me. Personally, if all website owners
    and bloggers made just right content as you probably did,
    the net will likely be much more helpful than ever before.

    Feel free to visit my homepage – Rapid Boost Keto Review

  18. Good – I should certainly pronounce, impressed with your web site.
    I had no trouble navigating through all tabs as well
    as related info ended up being truly easy to do to access.

    I recently found what I hoped for before you know it at all.
    Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything,
    web site theme . a tones way for your client to communicate.

    Nice task.

    Also visit my web site: http://Legride.com.kelp.arvixe.com/UserProfile/tabid/61/userId/5721315/Default.aspx

  19. The very next time I read a blog, I hope that it won’t fail me just as much
    as this particular one. After all, Yes, it was my choice to read
    through, however I really thought you would
    have something interesting to say. All I hear is a bunch of moaning about something you could possibly fix if
    you weren’t too busy looking for attention.

    my website; hier

  20. I think this is one of the most vital information for me.

    And i’m glad reading your article. But wanna remark on some general things, The web
    Enter site style is
    wonderful, the articles is really excellent : D.
    Good job, cheers

  21. It’s actually a great and useful piece of information. I’m
    glad that you just shared this useful information with us.
    Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

    My site; Maxie

  22. Hi there this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to
    manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding knowledge so I
    wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

    Check out my website :: Скачать

  23. I enjoy you because of your own effort on this web site.
    Kate delights in carrying out internet research and
    it’s really simple to grasp why. Many of us notice all regarding the
    dynamic ways you deliver valuable thoughts by means of this web site and therefore inspire contribution from visitors on this concept so our child is studying
    a great deal. Take advantage of the rest of the new year.
    You are always conducting a first class job.

    Check out my web site; http://www.quickregister.info/classifieds/user/profile/115928

  24. Hello very nice website!! Guy .. Beautiful ..
    Wonderful .. I’ll bookmark your blog and take the feeds additionally?

    I am glad to seek out so many helpful information here in the put up, we’d
    like develop extra strategies in this regard, thanks for
    sharing. . . . . .

    Also visit my blog: Gravitas Keto

  25. An outstanding share! I have just forwarded this onto a
    co-worker who was doing a little research on this. And he
    in fact bought me dinner due to the fact that I discovered it for
    him… lol. So allow me to reword this….
    Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to discuss this matter here on your internet site.

    Also visit my webpage; Ciavix Male Enhancement

  26. You are so awesome! I do not think I’ve truly read anything like that before.
    So wonderful to discover somebody with original thoughts on this subject
    matter. Really.. many thanks for starting this
    up. This web site is something that is required
    on the internet, someone with some originality!

    Also visit my page – Lelia

  27. Great ? I should certainly pronounce, impressed with your website.
    I had no trouble navigating through all the tabs as well as related info ended
    up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know
    it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums
    or something, web site theme . a tones way for your customer to communicate.
    Nice task.

    my web page Cloudless Skin Serum Review

  28. Right here is the perfect web site for anyone who really wants to
    understand this topic. You understand so much its almost tough to argue with you (not that I personally
    would want to?HaHa). You definitely put a fresh spin on a subject that
    has been written about for many years. Excellent stuff, just wonderful!

    Have a look at my web-site; Crypto Superstar Review

  29. This design is incredible! You most certainly know how to keep
    a reader entertained. Between your wit and your videos, I was
    almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Wonderful
    job. I really enjoyed what you had to say, and more than that,
    how you presented it. Too cool!

    Also visit my homepage :: Viscerex Review

  30. I want to to thank you for this good read!! I absolutely loved every bit of it.

    I have you saved as a favorite to check out new stuff you post?

    Also visit my web blog :: Myles

  31. Hi there I am so grateful I found your website, I really found
    you by accident, while I was researching on Digg for something else,
    Regardless I am here now and would just like to say thank you for a incredible post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I don?t have time to read through it all
    at the minute but I have bookmarked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will
    be back to read much more, Please do keep up the superb work.

    Also visit my blog post – Cloudless Skin Serum Reviews

  32. Attractive part of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to
    claim that I get in fact enjoyed account your weblog posts.
    Any way I will be subscribing to your feeds and even I fulfillment you get right of entry to consistently quickly.

  33. I blog often and I really thank you for your information. This article has really peaked my interest.
    I am going to take a note of your site and keep checking for new details about once per week.
    I opted in for your RSS feed as well.

  34. Hello, this weekend is pleasant designed for me, since this time
    i am reading this enormous educational piece of writing here at
    my home.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *